In my life

In my life

måndag 5 september 2011

Bergmans kosthållning

En del undrar vad jag och Ida äter när vi tränar och jag kan säga att vi äter det mesta men nu i sommar efter att Ella föddes så har vi tänkt lite extra på att äta lite nyttigare. Mest för att jag ville gå ner mina gravid-kilon och Ida sina sympati-kilon hi hi. Därför har vi sedan i somras börjat äta mer sallader. Inte bara grönsallad för det är bland det mest oätbara jag vet. Kaninmat. Men att ha grönsallad med tex.kyckling, bönor, linser och lite sådant i, blir faktiskt gott. Jag har lärt mig äta det för jag kan erkänna att i början tyckte jag inte alls det var gott. Nu kan jag bli sugen på det.
När vi gör köttfärssås har vi inte massa grädde i längre utan vi kör på en ren köttfärssås men tomatbas, korvstroganoff går också att göra tomatbaserad. Det onyttigaste vi äter i husmanskost är nog potatismos. Mitt potatismos där jag har ganska mycket smör i. Gott och onyttigt. Äter inte det så ofta dock.
Sen äter inte jag något mjukt bröd längre. Jag äter knäckebröd istället. Jag dricker mest vatten.

Min frukost består oftast av samma sak: Två kokta ägg och två knäckebröd med antingen ost på eller skivad banan på. Till det vatten och ibland en kopp te. Händer att jag dricker ett glas fil också.

Mellanmål: Keso med skivad banan på eller knäckebröd och en frukt + vatten. Ibland tar jag en proteindrink när jag varit ute och powerwalkat. Ska köpa hem kesella också och börja äta det för proteinets skull. Jag har minskat mitt kolhydrat-intag och ökat mitt protein-intag pga att jag vill komma tillbaka och bli mitt muskulösa jag igen. Kvällsmat blir ofta som lunchen, sallad, lax, kyckling och även ibland "vanlig husmanskost" som Lasange, stuvad spenat, köttbullar med sås och potatis. Äter vi potatis så tar jag max 1 potatis och äter desto mer sallad till. Nästan enda gången jag äter bröd hemma är när vi har tex. räkor med vitlöksbaguetter...Bara för att det är så sjukt gott! :-)
Pizza köper vi kanske 2-3 ggr i halvåret på en helg och mitt vad jag och Lovisa hade om att inte äta godis fram till jul, det kom vi överens om att sluta igen haha. Ingen kunde hålla sig men det betyder inte att jag trycker i mig godis varje dag. Får faktiskt ont i magen om jag äter för mycket sådant. Har väl vant kroppen att inte äta massa choklad, skumgodisar och massa färgämnen.
Ja, det är väl mitt svar på frågan som dyker upp då och då :-)



 Ville och Nellie igår, då solen sken och det var 22 grader varmt. Ville skulle dock ha sin mössa på sig. Sådan mor, sådan son.
Mössa från DUNS
 Vår lilla svamptjej med kläder från Me & I
 En av alla sallader vi äter. Denna gjorde Ida igår, bestående av linser, ärtor, bönor och tomat.
Till salladen hade vi baconlindad kycklingfilé fylld med fetaost och basilika.
Riktigt gott och kan rekommenderas!
 Kanske rätt så sött men jag tar gärna en sån här efter träningen eller en powerwalk. Hellre en
sötsliskig proteindrink än en chokladbit bara för att man har sötsuget....Eller? ;-)
Banan flavour var en favorit men har inte sett den på länge, annars kan jag rekommendera jordgubb och blåbär. Vaniljen står här i skåpet och väntar på att jag ska provsmaka den ;-)


Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar