In my life

In my life

lördag 22 juni 2013

Midsommardagen

Midsommardagen och man vaknade pigg och klar i knoppen klockan 07.00 då barn efter barn smög sig in i min säng. Den bästa tiden på dygnet nästan...då barnen är så där morgonmysiga och bara ligger stilla, håller ens hand, klappar på ens kind och vill gosa in sig i täcket. Mysigt!

Vi startade med en frukost till en grå väderlek. De kollade "Sommarlov" på TV och sedan var leken igång. Jag messade Agge som kunde ses under eftermiddagen, så jag passade på att städa och tvätta idag medan barnen lekte. Theodor gick till affären och köpte lördagsgodis till alla barnen de skulle ha till kvällen och jag är så stolt över honom. Han är så duktig på sådana ting - att fixa och vara självständig.



Dagens frukost bestod av min dagliga jordgubbssmoothie (idag på färska svenska jordgubbar) och igår köpte jag även hem den proteinrika mjölken jag köper då och då. Den har jag i mina smoothies eller då jag äter gröt. Barnen dricker den vanliga mjölken. Eller vatten. Jag ger de sällan saft. Nu har jag saft hemma men det är nog typ den andra flaska saft jag köper på 2 år.
Juicen från Paulúns köper jag också då och då. Superjuice ;-)  Den är god. Dyr men god och känns bättre än vanlig juice. Ett kokt ägg slank också ner i dagens frukost meny.
Mina ägg tycker jag om när de är liiite lösa.
Mitt tips om man vill ha ytterst löst så lägg de i kallt vatten. När vattnet börja koka, så koka i 5 min.
Perfekta nästan varje gång!



Jag varierar inte min frukost så jättemycket men de saker jag väljer mellan brukar vara:

Smoothie (i olika varianter och smaker)
Ägg (i olika varianter - äggröra, kokt)
Havregrynsgröt med skivad banan och mjölk
Knäckebröd med skivad banan, ägg, mosad avocado el ost.
Fil med kanel eller skivad banan
Bananpannkaka

Det är väl de jag kör emellan. Tycker inte om flingor och fil så mycket och bröd undviker jag. Även knäckebröd egentligen. Jag snöar in i olika saker och just nu är det smoothie och ägg som gäller mina morgnar. Ett tag var det havregrynsgröt. Vad kommer härnäst måntro? :-)





Måste bara visa en underbar bild jag tog på mina små hjärtan i morse.
Ville kröp ner i Ellas säng och de låg och höll om varandra.
Underbart ögonblick som jag ska framkalla och rama in.
Älskade barn!






Kram!



1 kommentar:

  1. jag snöar också in på en särskild frukost, just nu är det turkisk yoghurt med func müsli och ägg. Ska nog göra mig en smoothie imorgon.

    Söt bild på barnen <3

    SvaraRadera