In my life

In my life

tisdag 3 januari 2012

Mellanmål

Ja, mellanmål är jag väldigt dålig på. Till mig själv att tillägga. Barnen äter ju mellis för-och eftermiddag men jag hoppar det ibland då jag fortf är mätt efter frukosten eller lunchen.
Likadant då jag jobbade på förskola innan jag blev gravid. Då åt man frukost, mellis, lunch, mellis, kvällsmat och hur blev det? Jo, att jag var konstant hungrig! Det säga man ska äta 5 mål om dagen inkl. mellanmålen men jag...JAG mår bättre av att inte äta 5 mål. Okej för mellanmål om det ör en frukt, men är det ett okej mellamål? Vad tycker ni? Hur äter ni? Vad är ERT bästa mellanmålstips?
Till mig tycker jag dessa mellisar är gott och relativt nyttigt:

- Banan
- En tallrik naturell keso m. skivad banan över
- En hel/halv avocado med en kaviarklick i (Jo, det är gott faktiskt)
- Knäcke med skivad avocado på
- Äggröra (på två ägg och mjölk) och ett knäcke med rökt skinka
- Tallrik fil som den är eller med frukt/kanel i
- Kesella med nötter i
- Protein-shake

...och när jag syndar (som i natt när Ella höll mig vaken) så är detta väldigt gott:

- Smörgåsrån, två stycken med smör emellan
- Fruktyoghurt
- Rostad macka med ett glas O´boy (stor favorit)
- Cheesburgare från McDonald´s (dregglar, så gott det är)
- Några godisbitar (man blir ju mätt på det, så dumt men sant)

Till barnen blir det mest macka med olika pålägg och fil eller mjölk. Vi har väldigt sällan fruktyoghurt och har vi det så är det bara till mellis någon dag men aldrig till frukost. Inget sött till frukosten i Bergmanska hemmet ;-)
Däremot brukar jag o barnen ha lite mys-mellis på fredagarna efter hämtningen då det blir kanelbullar eller något annat gott efter mackan. Poppis ;-)
Varannan fredag åker ju Theodor till sin pappa så då är det lite mysigt att ha det melliset just på fredagarna för att mys till det lite extra innan vi inte ses på ett par dagar. Oj, mycket MYS det blev här... Men det är ett av mina favorit ord så ;-)

Hepp!

Nu ska jag fixa kvällsmaten o sen sticka och träna

Kram banan!

2 kommentarer:

  1. Till frukost 8.00: 2 rutknäcke, en skål m fil och kanel på och en mugg te. Middag 12.00 Nån lagad middag, mellis 14.30: en skål fil eller en frukt. Kvällsmat 18.00: samma som frukosten el middag igen beroende på barnens träningar. Är så kass oå ombytligt vid frukost/kvällsmat... Barnen äter samma som mig fast mackor istället för knäcke och rejälare mellis än mig men har dåliga ideer på mellis till barnen. Kanske man skulle baka lite pizzabullar osv? Nä jag vet inte... PoK LH

    SvaraRadera
  2. Mys är ett bra ord det ;)

    har du förresten satt in pengarna för klänningen? inga pengar har nämligen dykt upp! ha en MYSig kväll ;) kramar

    SvaraRadera