In my life

In my life

måndag 13 augusti 2012

Vår dotter var den allra första i Sverige...

På tal om namn i förra inlägget så kikade jag i efterhand in på svenskanamn.se för att se om någon tagit efter oss... men nej, vår lilla dotter är fortfarande den enda i Sverige som bär namnet Idelie.
Det är jättekul tycker jag och säkerligen Ida också, som faktiskt kom på namnet då Ella låg i magen.
Ida heter Ida Emelie och en dag kom hon och frågade vad jag tyckte om Idelie... Jag föll direkt men sa att jag aldrig hade hört det tidigare. Ida log och sa att hon hade satt ihop hennes två namn.
Jag sa att det kändes verkligen rätt att VÅR blivande dotter som JAG fick äran att bära...skulle få heta något från Ida. Kändes verkligen rätt. Och fint.

Jag sa till Ida igår att jag vill att eftersom det kommer från oss och alltid kommer att göra, hur många som än kommer att heta det... så vill jag att Idelie ska bli ett släktnamn.
Jag hoppas att det kommer att bli så. Jag tycker Idelie är ett vackert namn och Ella skulle egentligen hetat det i första namn och hon hette det i magen ända tills..hon föddes och Ida såg henne ligga och bli mätt.
Hon var då ingen Idelie...hon var en Ella.
MEN vi gillade namnet så mycket så självklart heter hon det i andra namn.


 *Stolt över min fru...och över den första som bär namnet. VÅR dotter*


Här är hon 3 dagar gammal... Ella-Idelie




Kram!


2 kommentarer:

  1. Ååå visst är det kul å va ensam med nåt, Vera-sol är oxå enda kvinnan i Sverige med sitt namn. Titus och Pippi finns det fler av men inte som Olle, Synd Johan inte gick med på Lotus hahaha... Älskar ovanliga namn. Idelie är jättevackert :)

    SvaraRadera
  2. Hej. Har ett barnbarn ( 10 månader) som oxå är ensam om sitt namn. HAn heter Sikyahonaw ( betyder Gule Björn)HAn fick namnet eftersom han föddes leversjuk och var gul. Men idag är han levertransplanterad och mår bra.

    SvaraRadera