In my life

In my life

måndag 7 juli 2014

Glasögon it is

Idag var det "byta-mamma-dag" för Ville och Ella. Måndagar sker bytet på under sommaren också, sedan blir det på fredagar istället. Det blir nog bättre för de små och även för oss stora tror jag. Att börja hämtningen med fredagsmys och kunna slappna av, lägga sig lite senare och bara mysa och ha en helg framför sig istället för att komma hem på måndagen när man inte setts på en vecka, stressa med kvällsmaten för den inte ska bli för sen. Efter det är barnen trötta, gnälliga och det går fort tills läggdags för att de ska orka upp dagen efter igen. Så nej, fredagar blir nog en toppendag som "byta-mamma-dag".

Idag sov barnen längre än vanligt. Kanske för att vi vart och badat hela dagen igår. Dock vaknade Ella i natt flera gånger och var ledsen men även hon var utvilad 08.15 och vaknade go och glad.
De lekte jättebra i morse och Ella kom ut som riddare i käket när jag stod o fixade frukost...



 Jag sa till Ella när hon kom ut i köket:
- Nämen tjena snygging!
Jag fick till svar:
- Jag är en riddare! Ingen snygging mamma.
Hahaha...




Efter lämning av de små tog jag och Theodor in oss till Lund i det jättevarma vädret. Det var egentligen badväder men Theodor hade tid på ögonmottagningen på Lunds lasarett efter lunch så det blev verkligen mitt i dagen. Dessutom var det väntetid som alltid. Det tog 2,5 timme allt som allt. Fick kolla synen, sen i med ögondroppar som skulle verka i 40 minuter, sen in igen på två nya undersökningar.
Det slutade med en remiss till ett par glasögon i alla fall. Så deem ska vi prova ut i veckan.
Han vill ha likadana som sin pappa. Det blir en ännu mer "mini-Johan" än vad han redan är sen när de kommer på :-)

 Skulle leta upp motiv i en 3D-bok.

 När ögondropparna hade verkat en stund i ögonen blev
pupillerna jättestora och Theodor såg jättesuddigt och blev
väldigt ljuskänslig. Hade vi vetat det så hade vi tagit med solbrillor
eftersom vädret inte var det bäst att vara ute i. Hur ljust som helst ju!

 Ögontrycket var lite för högt i ena ögat...

 Och sista undersökningen skulle de kolla ögat, näthinnan.
Jag var ju tvungen att ta kort såklart haha.
Nedan ser ni hur ögat ser ut längst in. på själva näthinnan.



När vi var klara på sjukan så tog vi vägen in via Hemmakväll och köpte oss
lite lösgodis och tortilliachips. Sen åkte vi till Dalby och köpte med oss pizza/kebabtallrik hem.
Väl hemma kollade vi film och bara myste.
Vi kände vi var värda att fira:
1 styck duktig kille på sjukhuset
1 styck kille som började sommarlovet på riktigt idag.
1 styck mamma som började sin semester idag.

Nu sover storprins och snart jag också.

Hoppas ni haft en bra start på veckan!

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar