In my life

In my life

onsdag 19 december 2012

Grymt gott!

Veckan har hittills har bestått av att koka julkola. Hitta den godaste så man kan göra två omgångar av just den...vilket jag också gjorde och misslyckades såklart andra gången haha.
Jag tror inte jag kokade den tillräckligt länge omgång nummer två, så..
Jag var ute efter en kola som är spröd och smälter i munnen och inte fastnar i tänderna.
Jag hittade en perfekt! Enkel var den också.
Endast 3dl grädde, 3dl socker och kakao efter tycke. Koka ihop det tills det blir som "sand", att sockret kristallar sig längs kanterna..Mm mm mmm...
Kokas ca. 1 timme!




 Klar och gömd i en glasskål jag fick av frugan häromdagen.



Idag gjorde jag ett nytt test i bakning. Tekakor som barnen kan äta till mellis och frukost. Varken jag eller Ida äter bröd. Jo någon gång ibland men oftast inte. Idag var jag bara tvungen att smaka dessa tekakor och jag hade LÄTT ätit 4 stycken!!

De var lätta att göra och grymt goda! Fluffiga och mjuka. MVG av barnen.



Receptet på tekakorna kommer här!

5dl mjölk
50g jäst
1,5dl raps-majsolja eller smält smör (jag hade smör)
3msk socker
16dl vetemjöl (jag bakar alltid med vetemjöl special)
2tsk salt

Lös jästen i den ljumma mjölken och blanda sedan ner smälta smöret eller oljan och socker.
Tillsätt vetemjöl och rör till en slät deg. Knåda några minuter:
Tillsätt saltet och knåda lite till.
Låt degen jäsa i 30 minuter.
Ta upp degen och dela upp den i lagom stora bitar. Gör runda platta kakor och lägg på en plåt.
Nagga dem med en gaffel och låt jäsa under bakduk i 60 minuter.
Grädda dem i 250 grader tills de fått fin färg.

Ät och njut!



Kram!

1 kommentar:

  1. kul att du gillade kolorna! finn ingen bättre känsla när man hittar de recept som får en att minnas kram

    SvaraRadera