In my life

In my life

tisdag 4 december 2012

Så gör jag...

Bullarna blev lika fantastiskt goda som alltid. Ja, när det gäller matlagning kan jag erkänna att jag inte kan göra så himla många rätter...som jag lyckas med att tillägga (så det är tur jag har min fru hihi) men när det kommer till att baka, då kan jag t.o.m skryta och det gör jag nu också hör jag ha ha ;-)
Jag har mina små knep och under bilderna kommer mitt recept och lite bra fluffiga knep.



 Bakade normalstora och stora.
Maffiga och fluffiga...precis som de ska vara enligt mig.


 Ville hade turen att få njuta av tystnaden själv då de var klara.
Ella sov i vagnen och gör än...ser rätt skönt ut det också :-)

Tummen upp för mamma Kolas bullar!



Såhär bakar jag mina lussebullar:

150g smör
5dl mjölk
50g jäst
0,5tsk salt
2dl socker
1 ägg
1g saffran (2pkt)
14dl vetemjöl

Russin och ägg till pensling


GÖR SÅHÄR:

1.Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt.
2. Smula jästen i en bunke och häll över degspadet och rör till jästen löst sig.
3. Häll i salt, socker, saffran och ägget, rör om.
4. Häll ner mjölet och rör till en jämn smet. Pudra över lite mjöl och låt jäsa 40 min under bakduk.
5. Knåda degen smidig och baka ut lussebullarna som du önskar.
6. Garnera med russin och låt jäsa under bakduk 30-40 min. Värm under tiden upp ugnen till 225 grader.
7. Pensla med uppvispat ägg och in i ugnen tills de fått en gyllenbrun färg.

Klart!


Tips:
1. Använd alltid riktigt smör.
2. Baka med special vetemjöl
3. Använd vit sirap istället för socker
4. Ha inte i för mycket mjöl i degen. Degen ska vara lite kladdig..då blir de som bäst.


Det var hur jag bakar mina och jag får alltid beröm för dem så de måste ju vara super! ;-P


Kram och knåda lugnt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar