In my life

In my life

söndag 31 juli 2011

Konsekvent

Att vara konsekvent är en stor del av mig när det gäller barnuppfostran och nu även gällande mig själv också. Ett nej är ett nej, vare sig det är att tex äta upp maten innan lördagsgodiset, som att säga nej till en tårtbit när jag sagt att jag inte ska ha någon tårtbit. Att lyckas med sig (mig) själv gäller det också att vara bestämd och visa "vad skåpet ska stå". Jag har nu varit hård mot mig själv i ca.2 veckor genom att ut o springa, powerwalka, äta mindre portioner, mer sallad och mindre sötsaker. Jag har varit jättesugen när andra fikat men är jag snabb och säger nej tack då det bjuds på fika eller godis, ja då är det nej tack tills gikadtunden är över och jag känner mig sjukt stolt över mig själv. Säger jag däremot ja tack och äter nåt smarrigt, ja då har jag innan bestämt att idag ska jag unna mig. Det måste man också kunna göra för att orka peppa sig själv de andra dagarna.

I lördags var jag hos min syster och hennes familj. Syrran och jag var och köpte chips, ostbågar och två stora chokladkakor. Jag ville unna mig när jag för en gångs skull är där. Men när vi väl skulle börja äta med alla barnen, då var jag faktiskt inte så jättesugen. Nöjde mig med fyra chokladrutor och ca.5 ostbågar. När hände det sist? Minns faktiskt inte själv...

Igår vankades det våfflor här hemma med sylt och grädde. Jag sa nej tack. Efteråt kändes det som ett bra beslut när alla andra klagade på hur våfflorna lagt sig som en klump i magen. Jag vet ju själv känslan när man ätit sån fettig mat. Mätt så man nästan ibland mår illa. Ingen skön känsla enligt mig men kanske enligt andra.
Gårdagen avslutade jag ialf med 75min-promenad med Idas syster Lovisa. Efteråt blev det te och knäcke innan John Blund välkomnades.

Idag ska jag skriva mina mål och mina mått på en lapp. Jag har 4kg kvar till mitt delmål 1 och innan jag unnar mig något gott så ska jag gå ner 2kg av dem ialf. Självdisciplin! Jag är konsekvent mot mig själv och det hjälper. Jag kan om jag vill.
Det kan ni också!

Delmål 1: Väga 60kg. Min utgångsvikt innan jag blev gravid.
Delmål 2: Gå ner till mellan 57-58kg som jag vägde innan jag blev sambo i Skåne och mina kärlekskilo kom ;-)

Mitt stora mål: Att med mina ca.58kg hålla igång med styrketräning och kunna löpa 1 mil på max en timme, kunna göra 6 chins och 20 armhävningar på tå.
Jag vet att jag kan för jag har klarat 30... Men nu är det andra förutsättningar men vill man så kan man. Jag ska lyckas, om det så ska ta ett halvår till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar