In my life

In my life

lördag 23 juli 2011

Till de små och lite till de stora

Semestern i Stockholm jag hade mån-fre denna veckan gav mig massa inspiration, motion och shoppingkli i hela kroppen! Jag bodde i en liten 1:a på Östermalm, fem minuters promenad från Stureplan och i kvarteret jag bodde i, låg många roliga butiker, varav de flesta jag gillade var barnbutiker. Det fanns så himla många fina saker, kläder, inredningar, detaljer mm, som man bara ville handla med sig hem men vart fanns pengarna och den gigantiska resväskan? Inte med mig i storstaden i alla fall.

Eftersom jag denna gången uppe i Sthlm gick egna vägar runt alla stadsdelar, upptäckte jag många nya butiker som jag aldrig sett förut då jag varit uppe och gått...på Drottninggatan ungefär. Jag hittade en Quicksilver-butik med massor av fint till Theodor, jag hittade en Wesc-butik med coola kepor, skärp och jackor till bägge killarna, jag hittade en stor butik med Sia, en Lexington-butikm en Bruka design-butik och många barnbutiker. Jag tog några bilder...och här kommer en bråkdel av allt underbart jag ville ha.



Inne på Bruka Design hade de underbara saker och där köpte jag tre krokar till Ellas rum som bestod av ett rosa hjärta med en krok under. Ville egentligen haft vita men de var slut...så rosa fick det bli till vår rosa sessa.
 Sådana här brevlådor har jag kollat på sen Theodor var liten och velat ha, men det har liksom aldrig blivit av att jag köpt någon. Hade dock vart sött att ha på barnens rum. Kanske när vi skaffar torp och på barnens då blivande lekstuga som så klart ska finnas på tomten.
Förresten, den gigantiska hjärte-kroken nere till höger på bilden...det var tre sådana små jag köpte till Ella. Likadana fast mindre med andra ord :-)
 På barnbutiken hade de allt från inredningssaker till barnvagnar och där köpte jag en doseringsflaska att ha ersättningspulver i, till Ella. Så slipper man ha mec sig hela paketet i väskan när man ska iväg. Smidigt.
 Lite till av de som fanns inne på Barnbutiken. Denna butik låg på Gamla Brogatan (vid Pub). Det finns även ytterligare två butiker i Sthlm som ligger på Götgatan och Karlavägen.
 På Östermalm såg jag av en slump (då jag valde en annan väg) en stilren butik med enbart prylar från märket Elodie Details. Den hade visst öppnat en vecka innan jag var där så det var kul att jag fick chansen att se den.
 De hade massor av fint så klart och Ella fick en rosa napp med en guldkrona på + en napphållare i vit spets.
Flickigt till 100%. Förstås :-)
 På Söder, rättare sagt på Hornsgatan så fick jag ett tips av min vän Maria att det låg en liten butik som sålde roliga och fina strumpbyxor. Hon hade rätt och Ella fick två par. De hade även fina siffertröjor där storleken på tröjan avslöjades på magen. 1 för stl.1år med andra ord... De hade många andra fina plagg och accesoarer också och även lite inredning. Det var härifrån Ella fick sin present av Maria, en mörklila robot i plåt som jag så gärna ville ha. Maria snappade upp min önskan och dagen efter fick Ella den i present. Snällt. Juliet finns även som butik på S:t Eriksgatan.
 Butiken Krabat fann jag på både Kungsvägen, Folkungagatan och i Gamla stan. Den finns även hos oss i Lund men inte alls med den ytan och med så många roliga saker. Butiken var stäng då jag gick morgonpromenad så det fick bli fönstershopping och här ser ni även en rosa robot. Det var en sådan Ella fick, fast i lila.
 Tjejer kan. Bara en bild från ett annat skyltfönster i Krabats butik. Tycker det var lite kul att de satt en flickdocka vid snickarbänken och inte en kille, som många andra butiker lätt hade gjort.
Pojkar=snickra liksom...
 På Åhlens City har de ett danskt märke som jag är lite kär i. Sebra heter det och har måna virkade prylar, såsom skallror, napphållare, hakklappar, gosedjur och kuddfodral mm...
 Rätt uppdelat till pojk resp. flicka men jag tycker att det kan vara unisex på många av sakerna också.
 En tallrik ur deras sortiment tänkte jag köpt till Ville och Ella. Där man kan dela upp maten och det hade vart perfekt för Ville som är så liten i maten och gillar att plocka. Ångrar att jag inte köpte den...
 Inne i sjukt snygga Lexington-butiken gick jag länge länge och kollade. Här fanns fint till baby-girl...
 ...och till baby-boy. Jätteskön kvalité i deras snygga påslakan. Smalrandigt och jättefina!
 New England-stil som jag tycker är så snyggt. Sån här stil hade jag velat ha om vi hade hus. I vårt torp får det bli. Så läckert!

Länkar till butikerna om ni vill kika in lite mer och kanske t.o.m webbshoppa ;-)

www.brukadesign.se
www.barnbutiken.net
www.elodiedetails.com
www.juliet.se
www.krabat.se
www.sebra.dk 
www.lexingtonshop.com

Butiken Sprall jag var inne i på Östermalm finns på tre ställen i Stockholm. På Nybrogatan, på Sibyllegatan och inne på PUB.
Jag har inga foton från den butiken men kika gärna in även på deras hemsida. De har jättemycket fint!
www.sprall.se


Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar