In my life

In my life

måndag 8 december 2014

Recept på spröd engelsk fudge

När jag och min syster var små, var vi alltid borta hos vår mormor och morfar och bakade pepparkakor och julgodis. Såklart bråkade vi om pepparkaksformarna och kaveln men vi fick alltid så himla många kakor med oss hem och det var viktigt vems burk som var vems. Morfar gjorde alltid degen själv, som med allt annat. Han var så huslig och allt han gjorde blev gott. Nästan allt. Bullar var han inte så bra på, men det har jag blivit en hejare på, så vi kompletterar varandra, lilla moffe och jag.

Något han gjorde varje jul var en spröd fudge som vi älskade. Han gjorde den tills han var nästan 90 år och la ner allt vad bak och matlagning heter. Frågade man någon gång om receptet till någon maträtt eller bakning, så kunde han aldrig tala om det, för han "hällde bara i lite av varje", som han sa.
Därför har jag i alla år letat efter ett recept på en sådan kola som liksom smälter i munnen. En fudge som nästan går sönder i munnen.
Jag fick ett recept en gång av Theodors farmor, men om jag har gjort den 10 gånger har jag lyckats 3 gånger. Max.
NU har jag äntligen lyckats med att få till en fudge på det viset jag vill!

Jag gjorde den igår och en gång idag. Innan jag la ut det här ville jag prova en gång till för att se så det inte var någon nybörjartur igår haha.
Men minsann, de blev nästan ännu bättre idag så...Varsågoda!



Lolemoffs spröda engelska fudge (Det snygga namnet blev en blandning av mig o morfar.. till minne
av älskade moffe)
 



Häll detta i en kastrull:
2 dl grädde
1 dl mjölk
3 dl socker
2 msk smör
2 msk ljus sirap

Värm upp, låt koka upp och låt småkoka i ca.40 minuter (gör kulprovet).

När blandningen är färdigkokt vispa ner 1 msk vaniljsocker.

Vispa ett tag i kastrullen ganska så fort. Ju längre du vispar desto sprödare blir den.

När du e klar så häll ut smeten på ett bakplåtspapper. Antingen på en bricka eller på en mindre yta, så blir de ju tjockare.
De på bilderna är hällda på ett bakplåtspapper.
Ut på balkongen på att stelna och dela sedan i bitar. Förvaras svalt.

Och jag menar såklart riktigt smör och inte margarin, vispgrädde och 3% mjölk.


Tadaa - NJUT!!



Kram!

1 kommentar:

  1. Det ser väldigt smarrigt ut:) Själv håller jag på idag att göra Daimfudge och knäck med dottern. Förstå gången jag ger mig på att göra Fudge:)

    SvaraRadera