In my life

In my life

fredag 14 februari 2014

Läggningsrutiner

Denna veckan barnen har varit hos oss har det gått ovanligt bra vid läggning. Och påklädning!
Alla har ju sina egna rutiner då barn ska läggas. Såhär gör jag när mina barn ska läggas:
Ville lägger sig 19:00 om saga ska läsas. Ibland är det bolibompa program som slutar 19:15 och då får han välja om han vill se klart det eller höra saga. Oftast väljer han programmet sen är det godnatt kram och gå ut. Aldrig några problem, utan han somnar inom tio minuter. 

Efter det lägger jag Ella. Hon väljer en bok (oftast Max eller Totte) och när den är slut lägger hon sig. Godnattkram på henne (och alla nallar o hundar haha) sen går jag ut och hon....brukar komma upp 3-5 gånger innan hon somnar men denna veckan har hon legat kvar och somnat då man gått ut. Skönt!

Theodor lägger sig 19:45. Bäddar om och godnattkram sen somnar han också ganska fort. 

Det är mina rutiner och de har funkat hela tiden. Jag är väldigt konsekvent av mig och är det läggdags så är det. Speciellt på vardagar. Då ska de i säng när det är dags. För deras eget bästa. 

Ikväll är det dock fredag så ikväll blir det läggdags runt 20.30-21.00 för de små. 

Hur gör ni vid läggning? När lägger sig era barn? Har ni speciella rutiner som funkar bra för er?


Kram

3 kommentarer:

  1. Har alltid hade sovrutiner på barnen och det har funkat KANON
    Nu är det ju lite åldersskillnad men när de stora var små så la de sig runt 19 och somnade strax därefter ...bara att stoppa om, krama och säga god natt...
    Nu lägger de sig lite när de vill ( 14 & 13år ) men på vardagar senast kl 22.00 och då ska det vara släckt ..
    Den lille lägs kl 19, han får pyjamas och ny blöjan sen går han till sängen och vill hopp i medans vi gör välling ....han dricker sin välling och sen tar det allt från 5-30min innan han somnar, men där stoppar vi bara om släcker, säger god natt och går ut ....

    Tror eller kan nästan säga att barn mår bra av rutiner även när de ska sova ;) det har funkat på alla våra barn iaf // Linda S-W

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig bild. :)
    Xander som fyller tio senare i år lägger sig ca halv elva på vardagar. Jag somnar ofta innan så då ställer jag klockan i hans mobil och när den ringer går han ich borstar tänderna, sätter på hunger games ljudbok och lägger sig. Funkar bra hos oss. :-) på helgerna får han vara uppe hur han vill.

    SvaraRadera
  3. Pippi och Olle lägger sig kl 19.00 och då läser vi två sagor där de valt en var och sen ligger jag kvar tills de somnat för jag tycker själv att det är så mysigt och 19.30 sover de som grisar. Titus som blir 11år i April lägger sig 20.30 och somnar ca 21. Vera som är 14år lägger sig 22.00 och sover oftast en kvart efter. Jag vill att de ska ha sovrutiner så de även ska orka med morgondagen, allra helst skolbarnen som kräver koncentration på lektionerna. Fred och lörd somnar Olle å pippi platt fall i soffan ca 20.30 om inte tidigare och de stora när de vill men max senast 00.30 om de inte är iväg el på disco :)

    SvaraRadera